Legfontosabb alapelvünk a hallgatókkal szembeni nyitottság, amely tanszékünk számos tevékenységére kiterjed. Elengedhetetlennek tartjuk a tananyagok fejlesztését: a kétszintű képzés a korábbitól eltérő elmélet-gyakorlat arányt követel meg, amelyhez az előadások, illetve a számolási és laborgyakorlatok anyagát felül kell bírálnunk. Kiemelt szerepet tulajdonítunk annak, hogy a kutatási, illetve mérnöki-tanácsadási, szakértői tevékenységünk eredményeivel gyarapítsuk a hallgatóinknak átadott ismereteket: csak így tarthatunk lépést a szakma fejlődésével az oktatás területén. Ezzel párhuzamosan bővítjük – és rendszeresen frissítjük – az elektronikusan hozzáférhető előadásanyagok és oktatási segédletek palettáját. A hallgatók alapképzéséhez, tudományos diákköri munkájához és diplomatervezéséhez kapcsolódó feladataikhoz egyaránt használhatják a speciális rajz- és modellprogramokkal felszerelt számítógépes labort. Ezen felül a vegyész-vénájú, érdeklődő hallgatók számára kutatási lehetőséget is biztosítunk laboratórium helyiségeinkben. Fontos célunk a hallgatókkal ápolt személyes kapcsolat felélénkítése. Ennek alapját a rendszeres konzultációs lehetőség biztosítása képezi, ám különösen fontosnak tartjuk a hallgatók bevonását különböző munkáinkba, akár másod-harmadéves kortól. Diákmunka biztosításával a hallgatók egyrészt szakmai fejlődésen mehetnek keresztül, ami által versenyképességük lényegesen jobb lesz gyakorlatlan társaiknál; másrészt nagyobb eséllyel felvételizhetnek a Tanszék egyre népszerűbbé váló doktorandusz képzésére.
Kiemelt cél a Tanszék hazai és nemzetközi tudományos elismertségének továbbfejlesztése, amelyre – tanszékünk infrastrukturális adottságait és személyi összetételét tekintve – adottak a lehetőségek. Ez több módon érhető el, például:
Tanszékünk fő profilját a közmű és a környezetmérnöki szakterület jelenti; s az egyetemi oktatáson túlmenően a mérnöki tanácsadás, illetve a szakértői munka is nagyban meghatározza tevékenységünket.
Az építőmérnök, illetve környezetmérnök hallgatók nappali oktatása a kifutó öt éves képzésben és a nemrégiben bevezetett kétlépcsős képzésben egyaránt zajlik. Utóbbiban – a szakmai tartalmat tekintve – nagyobb hangsúlyt kap a gyakorlatias, alkalmazási szintű mérnöki ismeretek átadása. A Tanszék az Építőmérnöki kar és a Vegyészmérnöki kar környezetmérnöki szakának bizonyos alaptárgyain kívül az Infrastruktúra-építőmérnöki ágazat számos kötelező és szakirányos tárgyát oktatja, s két szakirányt is gesztorál: a Környezeti, illetve Városi szakirányt. A szabadon választható tárgyak közül a hallgatók könnyedebb (Gyógy- és strandfürdők), illetve elmélyültebb szakmai tudást átadó kurzusok (pl. Vízminőség GIS) közül egyaránt válogathatnak. Tanszékünkre félévenként mintegy 10-15 diplomatervező hallgató érkezik – az építő- és környezetmérnök képzésből megosztva. A dolgozatok fele-fele arányban készülnek közműves, illetve környezet technológiai/hatáselemzési témában, s minden évben akad egy-két diploma díjat nyert hallgató (Magyar Hidrológiai Társaság, MaVíz, stb. jóvoltából). Az építőmérnöki alapképzéshez tartozó tanszéki laborgyakorlat technikai hátterét a 2004-ben átadott Vízminőségi laboratórium biztosítja. E mellett a Tanszék aktívan részt vesz az Infrastruktúra-építőmérnök ágazatos hallgatók gödi mérőgyakorlatának lebonyolításában, a kötelező nyári kivitelezői/technológusi gyakorlatot pedig Tanszékünk önállóan koordinálja. A fentiek mellett a Tanszék a BME egyéb, karközi képzéseiben is beoktat.
A Tanszék megalakulása óta folyamatosan részt vesz az idegen nyelvű képzési programokban. A BSc képzésben jelenleg két alaptárgyunkat (a Környezetmérnöki alapokat és a Közműveket) oktatjuk angol nyelven, de ezek mellett a jelentkezők számától függően bizonyos szakirányos törzstárgyakat is tanítunk angolul. Az angol nyelvű kurzusokhoz csereprogramok keretében rendszeresen fogadunk hallgatókat, és beoktatunk az Erasmus Mundus MSc programba is. Az angol nyelvű oktatás mellett különböző kutató csereprogramokban is részt veszünk.
A Tanszék doktori képzése igen népszerű. Célunk az, hogy minél többen szerezzék meg a PhD fokozatot a felvett doktoranduszok közül. Ezért a Tanszék a doktori képzésre pályázó hallgatók versenyében nem csupán a tanulmányi eredmény és a tudományos érdeklődés alapján dönt, hanem a korábbi szoros munkakapcsolatot is elvárja (diákmunka). Mindezek mellett a doktoranduszok felvételét a munkavégzésük hátterét megteremtő 3-4 éves kutatási programhoz kötjük.
A Tanszék mindig nagy hangsúlyt fektetett a TDK munkára, amely kiváló terepet biztosít a szakmájukban elmélyülni vágyó, kutatói vénával rendelkező hallgatók számára. Az elkészült dolgozatok nagy számából adódóan Tanszékünk 2008-ban önálló szekciót indított az egyetemi TDK-n. A Tudományos Diákkörben résztvevő hallgatók egy része az Országos, illetve Nemzetközi TDK-n is igen eredményesen szerepel.
A BME Építőmérnöki Karán több évtizedes múltra tekint vissza a szakmérnök képzés. A Tanszéken jelenleg folyó Vízellátás-csatornázás, közegészségügyi szakmérnök képzés célja olyan üzemeltetési, tervezési, igazgatási feladatokat ellátó szakmérnökök képzése, akik az új tudományos és kutatás-fejlesztési eredmények ismeretében képesek az egyre növekvő szakmai igények magas szintű kielégítésére. A képzés 4 aktív és 1 diplomatervezési félévből áll, amely során kiemelten kezeljük a szennyvíztisztítás és iszapelhelyezés témaköreit, de különös figyelmet szentelünk a menedzsment ismeretek, valamint a környezet-egészségügyi vonatkozások átadására is. Szakmérnök hallgatóink elsősorban építő- vagy környezetmérnöki végzettséggel jelentkeznek, de lehetőség van vegyész-, és gépészmérnökök befogadására is. A kurzusokat két évente (páratlan években) hirdetjük meg és 20-30 fő közötti létszámmal tudjuk elindítani.
Kutatásaink szervezése során törekedünk az oktatás, a kutatás és a mérnöki tanácsadás közötti sokirányú kölcsönhatások és visszacsatolások megvalósítására: kutatási eredményeinket minél hatékonyabban szeretnénk hasznosítani a mérnöki gyakorlatban, illetve az oktatásban. A Tanszék kutatásai a következő főbb területeket fedik le:
A tevékenységek jellege területenként változó: a vízi közművek területén elsősorban műszaki fejlesztéseket végzünk, míg a többi területen szinte mindenütt folytatunk alap- és alkalmazott kutatásokat, kutatás-fejlesztést és mérnöki szakértői tevékenységet.
A Tanszék munkatársainak többsége részt vesz a legfontosabb hazai és nemzetközi szakmai/tudományos szervezetek tevékenységében. Nemzetközi együttműködésünk elsősorban külföldi egyetemekre vonatkozik, például: TU-Wien, IIASA (Graz), ETH Zürich, MIT és Florida. Az együttműködések egyik előfeltétele a személyes részvétel konferenciákon és különböző testületek munkájában.